stress

Verschillende medische studies hebben aangetoond dat stress dé hoofdoorzaak is van ziekteprocessen in ons lijf en toch is stress de grootste storm in ons leven. Om te balanceren tijdens de storm is het elimineren van stress een uiterst krachtige en noodzakelijke tool. De kracht zit dus in het creëren van een tegenhanger. Een anti-stress reactie. Door juist tijdens de storm kalm te blijven geeft rust, helderheid en verbinding.

Ik geef je 5 tips om de stormen te trotseren bij stress

1. Identificeer de storm                                                                                    
Er zijn twee hoofdstormen. Je hebt de storm “ik” (het voertuig) en de storm “jij” (de ander/de rest/de omgeving/de buitenwereld). Het “milieu-interieur” en het “milieu-exterieur”. In de hevigheid van deze twee stormen lopen verschillende wervelingen. Een mogelijke werveling van onbalans, een werveling van interactie, een werveling van tijd, een werveling van zin(vol), een werveling van gevoel vs. ratio et cetera. De wervelingen genereren energie of kosten energie.

Neem even afstand en analyseer en benoem in welke werveling en in welke storm je zit. Juist doordat je afstand neemt krijg je weer meer zicht.

2. Genereer ademruimte in elke werveling van de storm.                                                             Ga zitten in het oog van de “orkaan”. Wat is het gevoel bij de situatie en wat is de gedachte die daaruit voortvloeit. Geef het gevoel en de gedachte eerst wat ademruimte voordat je reageert.

3. Benoem en visualiseer wat je wilt in plaats van wat je niet wilt.                                             Richt je aandacht op het resultaat dat je wenst te ervaren. Wens je gezondheid? Visualiseer dat je gezond bent in plaats van dat je niet meer ziek bent. Visualiseer liefdevolle relaties in plaats van geen conflict hebben, visualiseer een succesvolle presentatie in plaats van een nederlaag. Benoem en visualiseer datgene wat je wenst als ideale situatie. Een beeld is krachtiger dan duizend woorden.

4. Richt je op liefde in plaats van angst.                                                                                              De angst die veel mensen hebben voor de hevigheid van de storm geeft dubbel zoveel stress. Op deze manier lijd je dubbel van een mogelijke uitkomst. Waarom twee keer de stress beleven van wellicht hetzelfde resultaat. Stress hebben voor wat er in de (nabije) toekomst kan gebeuren. Zonde van je tijd, die voor de meeste van ons toch al zo schaars is.

5. Accepteer de storm. Neem de verantwoordelijkheid.                                                              Kijk naar wat je kunt doen in plaats van wat je niet (meer) kunt doen. Focus je op je cirkel van invloed en maak deze zo groot mogelijk of indien noodzakelijk voor de “storm” blijf in de cirkel van betrokkenheid. In de cirkel van invloed wil je de koers van de werveling veranderen. In de cirkel van betrokkenheid wil je de werveling verzachten of versterken. Kies in welke cirkel je gaat zitten en wat noodzakelijk is voor het resultaat.

Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen in het doorstaan van de stormen? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Vond je dit artikel inspirerend? Deel het op Social Media met onderstaande buttons, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen!