De bewustwording van je gevoelens helpt om jezelf beter te begrijpen. En door je gevoelens te delen kunnen anderen je beter begrijpen. Worden begrepen en worden geaccepteerd zijn universele menselijke behoeften. Dus als je jouw innerlijke ervaringen en gevoelens deelt ben je meer geneigd om op een diepe en zinvolle manier contact te maken. Je bent ook meer geneigd om aan je behoeften te voldoen, wat leidt tot gelukkiger en gezondere relaties. Het delen van je gevoelens kan een ontmoedigende suggestie zijn. Als je jouw gevoelens deelt, dan sta je jezelf toe kwetsbaar te zijn. Deze kwetsbaarheid kan eng zijn. Er bestaat een mogelijkheid om gekwetst te worden, maar het kan ook leiden tot de diepste connecties. Er is geen manier om het risico te vermijden om verkeerd begrepen, genegeerd of beoordeeld te worden wanneer je jouw gevoelens deelt. Het gebruik van de onderstaande strategieën kan je helpen effectief te communiceren, zodat je eerder begrepen wordt en zal worden geaccepteerd.





Houd vol of kom tot bezinning


Wanneer je gevoelens deelt, dan sta je jezelf toe kwetsbaar te zijn. Deze kwetsbaarheid kan eng zijn. Er bestaat een mogelijkheid om gekwetst te worden, maar het kan ook leiden tot de diepste connecties.

1. Begrijp je gevoelens

Je zult eerst moeten weten wat je gevoelens zijn alvorens je deze gevoelens kunt uiten. Voor de meeste mensen helpt het om hier rustig de tijd voor te nemen om hierover na te denken. Onze drukke, lawaaierige levens lenen zich normaliter niet om contact te maken met onze gevoelens. Probeer tien minuten per dag in te plannen met als enige doel jouw gevoelens te overdenken. Ik vind het leuk om een ​​wandeling te maken om helderheid te krijgen, maar je kunt experimenteren om op verschillende plekken te gaan zitten, gewoon denken of je gedachten op te schrijven. Probeer je gevoelens te identificeren, denk eraan dat je meer dan één gevoel tegelijk kunt hebben. Onderzoek wat er in je leven is gebeurd dat te maken heeft met je gevoelens. Je kunt erachter komen wat je wilt en wat je nodig hebt als je jouw gevoelens hebt begrepen. Dit kan vervolgens worden gecommuniceerd. Hier is een voorbeeld: Jeroen heeft vastgesteld dat hij boos is omdat zijn vriendin de afgelopen week elke avond tot laat heeft gewerkt. Toen hij er nog meer over nadacht ontdekte hij dat hij zich ook verwaarloosd en eenzaam voelde. Door deze helderheid besloot hij te delen dat hij zich boos en eenzaam voelde en vervolgens zijn vriendin vroeg om meer tijd met hem door te brengen.

2. Wees kritisch over met wie je deelt

Je gevoelens zijn intieme delen van jezelf; ze hoeven niet met iedereen te worden gedeeld. Ga langzaam verder en begin met het delen van gevoelens die veiliger en minder kwetsbaar aanvoelen. Als ze goed zijn ontvangen deel dan een beetje meer.

3. Reageren vs niet reageren

Soms maken we de fout om te proberen onze gevoelens op het moment suprême te communiceren. Dit leidt meestal tot het vervagen van dingen, voordat we ze hebben verwerkt of de kans hebben gekregen om te kalmeren. Het is perfect acceptabel om te vragen om een pauze te nemen van een verhit gesprek of te wachten tot je tijd hebt gehad om je voor te bereiden, voordat je een gesprek begint. Het zou niet productief zijn voor Jeroen om, zoals in het bovenstaande voorbeeld, zijn vriendin te gaan doodzwijgen of haar ervan te beschuldigen niet voor hem te zorgen. Toen Jeroen zichzelf de tijd gaf om zijn gevoelens en behoeften te achterhalen, zette hij zichzelf in voor effectieve communicatie. De volgende strategieën raad ik aan om te proberen als je worstelt met ongemakkelijke gevoelens en een moeilijk gesprek met iemand moet voeren; verwerk je gedachten in een dagboek of met een behulpzame vriend; oefen wat je wilt zeggen (hardop en / of schriftelijk), doe iets om te ontstressen en kalmeer jezelf.  

4. Zoek het juiste moment

Wees bewust wanneer je probeert je gevoelens over te brengen. Vaak proberen mensen op de verkeerde momenten hun behoeften te communiceren – wanneer de ander is afgeleid, druk, dronken, slaperig of in een slecht humeur is. Zorg ervoor dat je de andere persoon benadert wanneer hij / zij beschikbaar is en bereid is je aandacht te geven. Soms betekent dit vooruit plannen en vragen om tijd. Probeer face-to-face te communiceren. Technologie is handig, maar het is nog steeds moeilijk om gevoelens effectief over te brengen via whatsapp, sms of e-mail.

5. Wees direct

Effectieve communicatie is duidelijk en direct. Het is gemakkelijker om direct te zijn als je al hebt uitgezocht wat je probeert te zeggen. ‘Ik – statements’ (versus jij – statements) zijn een veel gebruikte manier om jouw gevoelens en behoeften kenbaar te maken en tegelijkertijd de afweer te verminderen. Een ‘ik – statement’ focust op de gevoelens en behoeften in plaats van gedachten. Er is een eenvoudige formule voor een ‘Ik – statement’ die als volgt luidt: ik voel me ____________ (boos en alleen) omdat __________ (je hebt deze week iedere avond tot laat gewerkt) en ik zou graag ___________ (meer tijd samen spenderen).

In het begin kan dit ongemakkelijk aanvoelen, maar naar verloop van tijd kan dit een meer gerichte en een niet-confronterende manier zijn om je gevoelens te uiten.

6. Besteed aandacht aan lichaamstaal en tone of voice

Lichaamstaal en toon zijn net zo belangrijk als wat je zegt. Het kan verrassend moeilijk zijn om je eigen stem(ming) te peilen. “Heeft iemand je ooit verteld dat je schreeuwt” en je hebt niet eens gemerkt dat je jouw stem hebt verheven. Als je verzeild raakt in een ruzie, dan begin je de verkeerde berichten te sturen. Je wilt dat jouw lichaamstaal laat zien dat je geïnteresseerd bent en openstaat voor begrip. Je laat dit gedeeltelijk zien met je gezichtsuitdrukkingen, oogcontact, lichaamshouding zoals armen open of gekruist, of je nu staat of zit, tegenover iemand staat of je afwendt.

7. Wees een goede luisteraar

Communicatie gaat natuurlijk niet alleen over het uiten van je gevoelens en behoeften. Het gaat ook over aandachtig luisteren en proberen de gevoelens van de ander te begrijpen. Je kunt verbale signalen geven die je beluistert, zoals “ja”, “uh-huh”, “OK” en knikken om te laten zien dat je oplet. Vragen stellen om beter te begrijpen is ook een geweldige communicatievaardigheid. Een andere techniek die therapeuten (in mijn geval tijdens de opleiding osteopathie) vaak leren is reflectief luisteren. De ene persoon deelt en de andere persoon reflecteert of parafraseert wat hij/ zij heeft begrepen en vraagt ​​of hij / zij iets gemist heeft. De eerste persoon verduidelijkt of voegt iets toe dat verkeerd werd begrepen of weggelaten is en dit gaat zo door, totdat de eerste persoon zich volledig begrepen voelt. Reflectief luisteren lijkt misschien onnatuurlijk, maar het werkt door ervoor te zorgen dat beide partijen zich begrepen voelen en het zal natuurlijker worden met meer ervaring.

Soms werkt communicatie nog steeds niet.

Ik zou willen dat ik je succesvolle communicatie kon beloven door deze stappen te volgen, maar mensen zijn gecompliceerd! Onthoud allereerst dat communicatie een vaardigheid is en dat het veel oefening vereist. Advies: houd vol en blijf het proberen. Ook is soms professionele hulp (individuele en / of koppelbegeleiding) nuttig. Als je al deze dingen probeert en je blijft communicatieproblemen hebben, dan is het wellicht tijd om eens tot bezinning te komen. Het delen van gevoelens maakt deel uit van alle hechte relaties. In gezonde relaties geven mensen om elkaars gevoelens en streven ze ernaar om elkaars behoeften te bevredigen. Delen moet wederkerig zijn; het voldoet niet als slechts één persoon open is en communiceert. Het is natuurlijk pijnlijk als je jezelf realiseert dat iemand waar je om geeft niet geïnteresseerd is of in staat is tot eerlijke communicatie en emotionele intimiteit. Als dit gebeurt, stem je dan af op je gevoelens over de relatieproblemen en laat ze je leiden naar wat voor jou/ jullie het beste is.