Je weet dat persoonlijke groei zelden in een rechte lijn gaat. Of je nu aan het genezen bent van een traumatische gebeurtenis, overspannen of burn-out bent of een betere ouder probeert te zijn voor je kinderen.

Verandering is echt een reis en geen bestemming.

Opzettelijke groei en genezing zijn het resultaat van hard werken. Vaak over een langere periode van tijd. Positieve veranderingen gebeuren niet zomaar en de tijd alleen geneest niet alle emotionele wonden. Als gevolg hiervan doen de meesten van ons veel moeite om de obstakels in ons leven te overwinnen. Leren we om een gezondere, gelukkiger versies van onszelf te zijn.


Positieve veranderingen gebeuren niet zomaar en de tijd alleen geneest niet alle emotionele wonden.

Groei is niet altijd lineair

Vaak is het credo twee stappen vooruit en dan één stap achteruit een vrij nauwkeurige beschrijving van het veranderingsproces. Vandaar dat niemand voortdurend vooruit beweegt.

Soms neem je een gigantische stap voorwaarts en heb je hiermee duidelijk zichtbare voortgangsresultaten. Echter, het is waarschijnlijker dat je babystapjes zet. Babystapjes die zo klein zijn dat je jezelf afvraagt ​​of ze een verschil maken in het groeiproces. Met andere woorden, de veranderingen zijn zo klein en subtiel dat ze bijna onmerkbaar zijn. Andere keren kun je vast komen te zitten op een bepaald niveau. Terwijl je hard werkt en alle “juiste” dingen doet. Toch verandert er niets. Natuurlijk is het hebben van een terugval of tegenslag helemaal normaal in het groeiproces.

Laat me je geruststellen dat dit is hoe transformatie voor de meeste mensen gaat. Het is volkomen normaal dat je pad traag en kronkelig is. Een bepaald pad eindigt of maakt een omweg. Wat een zelfhulpboek, training of praatprogramma je ook belooft er is helaas geen manier om genezing en groei te versnellen.

Hoe blijf je gemotiveerd als je persoonlijke groei traag is?

Hieronder volgen enkele tips om gemotiveerd en energiek te blijven terwijl je probeert te helen en te veranderen. Je zult merken dat veel ervan gaat over een mentaliteit die zowel hoopvol als realistisch is. En vriendelijk voor jezelf is, ongeacht of je voorwaarts gaat of terugvalt.

1. Doe niet alles alleen en vraag om hulp.

Allereerst is het belangrijk om ondersteunende en positieve mensen om je heen te hebben. Zij kunnen je op vrolijken op zware momenten. Dit is de sleutel tot succes. Hierdoor blijf je gemotiveerd en overwin je obstakels. Alle mensen gedijen bij het maken van verbinding met mensen en/ of dieren. We profiteren van zowel helpen als geholpen worden. Probeer het niet alleen te doen of op slechts één persoon te leunen. Je zult merken dat verschillende mensen diverse manieren ondersteuning en begeleiding te bieden hebben. Vandaar dus het advies om bewust tijd door te brengen met positieve mensen in je leven en zoek nieuwe verbindingen. Jouw steungroep kan bestaan ​​uit vrienden, familieleden, collega’s, religieuze of spirituele leraren, therapeuten, artsen of andere beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg, leden van een steungroep, enzovoort.

2. Stel realistische verwachtingen.

Ten tweede, leiden onrealistische verwachtingen (van jezelf of anderen) tot frustratie en hopeloosheid. Probeer eerst je verwachtingen op te schrijven, zodat je ervan bewust bent. Geef ze vervolgens een realiteitscheck. Ben jij (of anderen) meestal in staat om aan deze verwachtingen te voldoen? Je kunt mensen van je steungroep ook vragen of ze denken dat je verwachtingen realistisch zijn. Indien nodig pas je verwachtingen aan. Wees niet bang om jouw verwachtingen te veranderen of te verlagen. Dit is geen mislukking. Met andere woorden; onrealistische verwachtingen belemmeren groei en realistische verwachtingen dragen bij tot aanhoudende motivatie en succes.

3. Wees aardig voor jezelf.

Ten derde is het van belang dat je jezelf extra liefde en mededogen geeft wanneer je veel van jezelf vraagt ​​(of het nu gaat om therapie, training voor een marathon of het proberen van een nieuw gezondheidsregime). Het geven van zelfcompassie is bewezen dat het motiverend werkt! Je kunt het in de praktijk brengen door leuke dingen tegen jezelf te zeggen, jezelf kleine traktaties te geven om je stemming te stimuleren en op te merken wat je nodig hebt (misschien meer slaap of tijd in de natuur) en ze een prioriteit maken.

4. Probeer nieuwe coping-strategieën.

Ten vierde is het zo dat soms, zonder aanwijsbare reden, onze coping strategieën niet meer zo effectief zijn als ze ooit waren. Het is handig om open te staan ​​en bereid te zijn om een ​​aantal nieuwe benaderingen en coping strategieën uit te proberen. Zelfs als je denkt dat ze niet zullen werken.

5. Stop perfectionistisch denken.

Belangrijk voor de perfectionisten onder ons is ten vijfde, dat veranderen niet alles of niets is. We hoeven ons niet te etiketteren als gebroken of genezen, ziek of hersteld, een succes of een mislukking. We zijn allemaal bezig met aan onszelf te werken. En we hoeven niet te perfectioneren of volledig genezen te zijn om de kwaliteit van ons leven drastisch te verbeteren. Verandering gaat over vooruitgang. En elk klein beetje positieve verandering in ons leven maakt al een verschil.

6. Wees eerlijk en neem verantwoordelijkheid.

Ten zesde, echte verandering vereist dat we eerlijk zijn (naar onszelf en naar anderen) en dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze acties. Soms gaan we niet vooruit vanwege omstandigheden die buiten onze invloedsfeer liggen. Maar soms zien we geen positieve resultaten, omdat we niet helemaal eerlijk zijn over onze gedachten en gevoelens. We geen keuzes durven te maken die onze doelen ondersteunen. Dit kan leiden tot zelf-sabotage en uiteindelijk het opgeven van onze doelen.

7. Vier wat je goed doet.

Ten zevende, zorg ervoor dat je alle kleine stapjes en inspanningen erkent die je doet naar je uiteindelijke doel. Het is gemakkelijk om je resultaten te erkennen, maar vergeet niet je inspanningen op te merken en te vieren (je kunt niet altijd de resultaten beïnvloeden, maar wel de moeite die je doet).

8. Wees geduldig.

Ten achtste, natuurlijk willen we ons allemaal zo snel mogelijk beter voelen en allemaal genezen zijn en onze problemen achter ons laten, maar verandering werkt helaas niet zo. Ook al is het een beetje cliché; verandering is echt een reis en geen bestemming. Er kunnen mijlpalen in je persoonlijke groei zijn die een aanzienlijke vooruitgang weerspiegelen, maar het doel is niet zo snel mogelijk naar de finishlijn te komen en dan te stoppen. Je doel is om te blijven groeien en leren en je moet jezelf tijd gunnen om nieuwe informatie te integreren, nieuwe gedrag en gewoontes te vormen en nieuwe manieren van denken te oefenen.

9. Humor is een goed medicijn

Ten slotte, dingen gaan niet altijd volgens plan of tijdlijn. Dit is niet omdat je iets verkeerd doet of omdat men je wil straffen – het is gewoon een realiteit voor ons allemaal. Als dingen niet gaan zoals je wilt mag je hier best even boos of teleurgesteld door zijn, maar probeer niet vast te lopen in zelfmedelijden. Humor kan een nuttige manier zijn om tegenslagen het hoofd te bieden. Neem jezelf niet te serieus. Wees bereid om jezelf uit te lachen in plaats van jezelf te kastijden. En zoek mensen en activiteiten die je aan het lachen zullen maken. Het helpt zeker je stemming op te fleuren en positieve energie te herstellen, zodat je door kunt gaan.

Samenvattend, veranderingen doorvoeren in je leven is hard werken. En wanneer je dag in dag uit bezig bent om een ​​lang bestaande uitdaging te overwinnen, een diepe wond te genezen of een groot aantal stressoren het hoofd te bieden, dan is het niet ongebruikelijk dat je soms vastgelopen en ongemotiveerd voelt. Ik hoop dat enkele van deze motiverende tips je zullen helpen een op groei gerichte denkrichting te bevorderen en je aan te moedigen om door te gaan. Onthoud dat al die babystapjes bij elkaar optellen.